Imettävän äidin ruokavalio

Pienten vauvojen vatsavaivat ovat melko yleisiä. Vauvojen suolisto kehittyy vähitellen ja alussa ruoansulatus toimii vielä puutteellisesti.

Kaikki huonosti sulava ruoka aiheuttaa helposti ilmavaivoja vauvalle. Kaasunmuodostus vähenee kun vältetään huonosti sulavia ruoka-aineita ja korjataan suoliston bakteeritasapainoa käyttämällä maitohappobakteereita.

Mikäli vauvalla on vatsaoireita, kannattaa imettävän äidin välttää seuraavia ruoka-aineita

- ruis, vehnä, ohra

- lehmänmaitotuotteet

(korvaa kaura- kookos- tai mantelimaidolla, lehmänmaidon proteiini aiheuttaa monille vatsavaivoja)

- valkoinen sokeri, salmiakki, suklaa

- kahvi, musta tee, alkoholi, tupakka

- kemialliset väriaineet, energiajuomat, lisä-aineet, hiilihappoa sisältävät juomat

- kaali, sipuli, pavut, vahvat B-vitamiini tabletit, lanttu, chili, herneet, runsas perunan syönti

- kiwi, viinirypäleet, mansikat

- natriumglutamaatti (E621, aromivahvenne; aromisuola, valmismarinadit ja ruoat)

- säilöntäaineet (esim. 211,201)

- aspartaami

- kananmuna

 

Yleisiä allergisoivia ruoka-aineita kannattaa karsia ruokavaliosta jos ilmavaivojen lisäksi ilmenee iho-oireita joita voivat olla vaikkapa karheat posket, vaippa-alueen ihottumat tai jos vanhemmilla, isovanhemmilla tai sisaruksilla on ruoka-aineallergioita.

Myös ummetus ja runsas pulauttelu voivat olla oire allergiasta.

 

Ruoka-aineita jotka yleisimmin aiheuttavat allergioita ovat:

soija, kananmuna, lehmänmaito, tomaatti, persikka, nektariini, mansikka, porkkana, vehnä, kaura, pavut, kaakao, kala, lisäaineet.

Mikäli imettävä äiti ei käytä maitotuotteita, on tärkeää turvata äidin kalsiumin saanti (suositus 1000 mg/vrk). Kalsiumin lisäksi kannattaa ottaa myös D-vitamiini ja magnesiumlisä. Magnesiumlisä auttaa myös sekä äidin että vauvan ummetukseen.

Maitohappobakteerit ovat hyvä tuki suoliston hyvinvointiin ja niitä kannattaa käyttää sekä vauvan että äidinkin.

Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio varmistaa riittävien ravintoaineiden saannin.

 

Vinkkejä ruokavalioon:

- Maitotuotteita voi korvata kaura-kookos- tai mantelimaidolla

- Jogurttien tilalle kaurajogurtit

- Veteen tehty kaurapuuro kotimaisilla marjoilla/hedelmillä (ei mansikkaa), jos kaura ei sovi niin hirssi sopii useimmille!

- Leivän päälle: avocadoa, vuohenmaidosta tehtyä juustoa, kurkkua, tomaattia, salaattia. Juustot ja leikkeleet sisältävät  usein maitoproteiinia.

- Monipuolisesti kasviksia ja kotimaisia marjoja (ei mansikkaa)

- Hyviä rasvoja saat syömällä kaloja, kylmäpuristettua kasvisöljyä, kaljaöljyvalmisteita

- Valkuaisaineiden lähteeksi: siipikarja, naudanliha, kala, karitsa, riista, pähkinät, mantelit, siemenet, sienet

22.7.2020

OULU

Vauvahierontakurssi vanhemmille (Niina Tapio)

28.7.2020

VANTAA/ Kivistö

Vauvahierontakurssi Vanhemmille (Airi Imppola-Lahti)

29.7.2020

HELSINKI / Kaartinkaupunki

Vauvahierontakurssi Vanhemmille (Tanja Hakala)

16.8.2020

HELSINKI / Malmi

Vauvahierontakurssi Vanhemmille (Tanja Hakala)

17.8.2020

VANTAA/ Kivistö

Vauvahierontakurssi Vanhemmille (Airi Imppola-Lahti)

Please reload

Vyöhyketerapeuttinen

VauvaHieronta

VANHEMMAT KERTOVAT

Meidän pieni poika on saanut hieronnasta erinomaista apua vatsavaivoihin jo kolmiviikkoisesta lähtien, nyt kahdeksanviikkoisena eron huomaa selvästi! Edelleen käydään hieronnassa viikottain, sillä pikkumies selvästi nauttii siitä ja vatsavaivat pysyvät kurissa. Lisäksi saaduista vinkeistä sekä hierontaopeista on ollut hyötyä täällä kotosalla, jossa on voinut itse helpottaa pikkuisen oloa kotihieronnalla. Suosittelen lämpimästi!

Marjo M.

me Autamme sinua ja vauvaasi voimaan hyvin

© vauvahieronta.fi 2016